Sauna


Fitness Klub FORMA posiada dwie niezależne sauny fińskie dla Pań i Panów. Miejsca w saunie udostępniamy wszystkim klientom naszego klubu nieodpłatnie, co powinno zachęcić korzystających z zajęć aerobiku, siłowni i sali cardio do odpoczynku i regeneracji w najcieplejszych pomieszczeniach klubu fitness.

Przebieg kąpieli

Kąpiel w saunie polega na przebywaniu na przemian w wysokiej i niskiej temperaturze. Podstawą kąpieli jest duża kontrastowość bodźca termicznego. Warunki fizyczne w saunie decydują o intensywności zmian fizjologicznych ustroju; im wyższa temperatura w saunie, tym pobyt w niej powinien być krótszy, a ochładzanie dłuższe.

Przystąpienie do kąpieli. Do kąpieli nie należy przystępować na czczo lub po zbyt obfitym posiłku, a także po wypiciu dużej ilości wody – bezwzględnie należy wykluczyć napoje alkoholowe. Ludziom zdrowym, biorącym kąpiel w celach profilaktycznych, zaleca się korzystanie z sauny do trzech razy w tygodniu.

Pierwsza faza kąpieli. Przed korzystaniem z sauny należy wziąć prysznic używając do tego mydła. Następnie wycieramy się do sucha i owijamy ręcznikiem, po czym wchodzimy do sauny i jak najszybciej zamykamy drzwi, by uniknąć strat ciepła.

Druga faza kąpieli. W gorącej saunie należy usiąść lub położyć się na najniższej ławce tak aby wszystkie części ciała znajdowały się mniej więcej na tym samym poziomie. Oczekując na rozpoczęcie pocenia, kąpiący się powinien przyjąć taka pozycję ciała, która zapewni mu absolutny komfort fizyczny i psychiczny. Twarz można ukryć w obu dłoniach chroniąc ją przed działaniem zbyt gorącego powietrza. Kiedy Jesteśmy już dostatecznie spoceni i przegrzani, zaczynamy wykonywać masaż ciała dłońmi obu rąk. Po kilku minutach pobytu w saunie, polewa się rozgrzane kamienie małą ilością wody. W tym momencie czuje się uderzenie gorącej fali powietrza. W chwili maksymalnego przegrzania, któremu zawsze towarzyszy uczucie „już dłużej nie wytrzymam” należy saunę opuścić. Uczucie ucisku na klatkę piersiową ,mocne bicie serca, zawroty głowy i osłabienie są wynikiem niepotrzebnego przedłużania pobytu w saunie.

Trzecia faza kąpieli. Po opuszczeniu sauny należy przystąpić do ochładzania ciała pod prysznicem. Prostym sposobem jest polewanie się zimną wodą, spłukujemy wówczas pot, a nasze ciało nabiera niższej temperatury. W momencie doznania pierwszego uczucia zimna pod prysznicem, przerywamy ochładzanie i wchodzimy do sauny lub pomieszczenia przeznaczonego do wypoczynku.

Czwarta faza kąpieli. Jest to ostatnia bardzo istotna faza kąpieli, występująca bezpośrednio po ostatnim chłodzeniu. W tej fazie temperatura tkanek musi osiągnąć parametry wyjściowe. Niedostateczne obniżenie temperatury nagrzanych tkanek powoduje dalsze niepożądane pocenie, bóle głowy, złe samopoczucie, itp.

Używanie mydła po ukończeniu kąpieli w saunie jest błędem. Usuwa się bowiem w ten sposób substancje ochronne i niepotrzebnie wysusza skórę. Po dokładnym wysuszeniu ciała i owinięciu się suchym ręcznikiem, przechodzimy do miejsca przeznaczonego na wypoczynek. Tam oczekujemy na dalszy ciąg działania sauny. Sposób w jaki odpoczywamy po kąpieli decyduje o jej końcowym i całkowitym efekcie. Sen po kąpieli w saunie doskonale przyspiesza odnowę biologiczną ustroju. Utracone płyny należy uzupełnić bezpośrednio po kąpieli pijąc wody mineralne, sok pomidorowy, zawierający dużą ilość potasu, soki owocowo – warzywne lub mleko. Alkohol pod jakąkolwiek postacią jest zabroniony gdyż niweczy fizjologiczny efekt kąpieli. Posiłek po kąpieli w saunie powinien odpowiadać wymogom kalorycznym i dietetycznym. Z punktu widzenia fizjologii człowieka najbardziej optymalna pora dnia poświęcona na kąpiel w saunie to pora wieczorna.

Zalety kąpieli

saunaKąpiel w saunie fińskiej kojarzy się z kąpielą higieniczną i jest najbardziej wartościową spośród znanych u nas form kąpieli. Powszechnie uważa się ją za doskonały środek profilaktyczny przeciw chorobom przeziębienia. Jako niespecyficzny bodziec mobilizuje siły obronne ustroju, usprawnia grę naczyniową – zwłaszcza skóry kończyn i śluzówek, zapobiega rozwinięciu się infekcji wirusowej, bakteryjnej i wielu innych chorób. Skorzystanie z sauny w początkowej fazie przeziębienia przerywa chorobę górnych dróg oddechowych i grypę.
Sauna skraca okres rekonwalescencji, przyspiesza powrót do pełnego zdrowia. Szczególnie korzystny wpływ sauny obserwuje się u rekonwalescentów po zapaleniu płuc, grypie, ostrych nieżytach górnych dróg oddechowych, tchawicy i oskrzeli po ustąpieniu ataków astmy oskrzelowej itp.
Kąpiel w saunie fińskiej ma najlepsze elementy i właściwości zabiegu ciepło -leczniczego. W wielu schorzeniach stanowi istotny, samodzielny środek leczniczy, jak również jest środkiem uzupełniającym leczenie farmakologiczne. O największej zalecie sauny- która szczególnie przydaje się w chwilach, gdy nam nic nie wychodzi – najpiękniej mówi stare powiedzenie pewnego mędrca: „Nie ważne ile lat ma użytkownik sauny, ponieważ jego samopoczucie jest doskonałe tak długo, jak długo żyje”.